Nästa gång kanske polisen spårar dig
En man hotade att skjuta folk på Kungliga Tekniska Högsskolan. Detta...
Läs här!
Uppdraget:
... Och predika ett nådens år
från Herren. (Luk 4:19)
 - Apostlagärningarna fortsätter i vår tid!
Jesus lever!
Söndagen 1 augusti 2010

Läs med webReader

Ge inte bort det som du har fått från Gud

Av: Christer Åberg | måndag 16 februari 2009 14:16

Ibland så skriver jag korta reflektioner över en del saker som jag har läst. Här kommer det: Om den nazistiska anden, barndop och könsneutrala äktenskap.

Youssef al-Qaradawi som är en inflytelserik muslimsk ledare och chef för Europeiska fatwarådet har hyllat Adolf Hitler och sagt att Förintelsen var Guds sätt att straffa judarna. Vi behöver på allvar vakna upp och förstå att den nazistiska anden fortfarande är verksam idag.

I Dagen går det att läsa att en präst döpte ett barn utan pappans godkännande. När han förstod att det gick inte ta tillbaka så anmäller han detta nu till domkapitlet. Varför bråka? Jag menar dopet frälser inte, det gör endast en personlig tro på Jesus.

Att politiker som inte vet bättre arbetar för könsneutrala äktenskap kan man kanske förstå, men att kristna gör samma sak är totalt obegripligt. Dessutom finns det de som arbetar för att ta bort vigselrätten ur kyrkorna. Varför ska vi ge bort det som vi har fått från Gud?

d 1 2 3 4 5 it 

 

 

Artikeln har 56 kommentarer på 3 sidor. - Skriv en du också!

  1. ! David | 5/03-09 01:57

    "Så om jag sätter in de vokaler jag anser så kan du hacka på det?"
    Nej, då är jag helt tyst om saken, det är den ENDAST den dåliga (för att inte säga usla) skrivna svenskan nedskrivningen av det som jag angriper...
    Du kanske får bråka med någon som inte tycker man skall översätta, säg ett I med ett J eller något dylikt, men det överlåter jag åt Er...
    Du anser ju man kan uttala den snytning du använder skriftligt med respektive vokaler som nedskrivningen saknar, använd dom!
  2. ! Sam | 19/02-09 22:53

    Så om jag sätter in de vokaler jag anser så kan du hacka på det?
    Använd dina egna, noggrant efterforskade, vokaler.
    Over and out.
  3. ! David | 19/02-09 22:34

    Inte borttagna ur hebreiskan, borttagna ur SVENSKAN (som är det språk vi talar här i sverige!
    tryck in dom så har jag inget att klaga på!
  4. ! Sam | 19/02-09 22:27

    Jag har diskuterat färdigt vokalernas varande.
    I Hebreiskan finns inga vokaler.Var aldrig där, kunde inte tas bort.
    Om du vill sätta in vokaler för eget bruk i svenskan, varsågod!

    Adam levde tills Metuselah var född och sen ca 240 år tillsammans.
    Metuselah levde ca 600 år tillsammans med Noa.
    Noa kunde ha pratat med Abrahams far.
    Osv osv. Yeshua pratade Hebreiska, inte svenska av nån anledning!
    Rom 3:2 talar om vem som blivit betrodda YHWH's ord. Inte svenskar, tyvärr. Det vore trevligt, men det finns inget stöd i Skriften för svenska skriftansvariga.
    Därav kan man dra slutsatsen att Hans namn är YHWH, som det står i de Hebreiska Skrifterna.
    Det var det namn som YHWH talade om för Moses.

    Vem som helst är fri att kalla Honom vad de vill och sen är det ju upp till oss alla, individuellt, att göra sammalunda!!!!
  5. ! David | 19/02-09 21:27

    "Så gud och herre är låneord från Hebreiskan då?"

    Nej (kan du sluta tala om det när vi diskutterar vokalers vara eller inte vara? Jag talar ENDAST om vokalborttagning, inte om 'Gud' är korrekt översättning eller ej!

    "talade med Adam och Eva,Moses, Elia, m.fl så en viss språkbegåvning måste du väl tillmäta Honom."

    Det är inte JAG som envisas med att det skall vara hebreiska!
    (läste du det jag skrev om babel föresten?)
  6. ! Sam | 19/02-09 19:37

    Job
    Så 'gud' har inget namn då, utan kan kallas vad man vill, huvudsaken att det passar och känns bekvämt och familjärt att använda det namnet man väljer?
  7. ! JoB | 19/02-09 19:15

    > dessa Israeler genom tiderna har talat och
    > skrivit Hebreiska, kan man dra nån slutsats
    > av det?

    Ja. Att YHWH (!) hade vänligheten att där och då inte tala t.ex svenska, som han förstås hade gjort om VI varit hand egendomsfolk, utan använde det språk som faktiskt var i bruk. Jag tror INTE ett ögonblick att hebreiskan som språk har någon särställning som "urspråket som Gud egentligen talar".
  8. ! Sam | 19/02-09 18:52

    David

    YHWH rekommenderar att vi människor inte avviker från Hans instruktioner som är livgivande.

    Så gud och herre är låneord från Hebreiskan då?

    YHWH talade med Adam och Eva,Moses, Elia, m.fl så en viss språkbegåvning måste du väl tillmäta Honom.
    Hans son kom till världen och kommunicerade med sina föräldrar och grannar och landsmän. Det tyder även det på en viss språkkunskap.

    Det enda säkra i detta resonemang om uttalet av namnet på Skrifternas gud är att det garanterat inte är ett svenskt, gud eller herre.
  9. ! David | 19/02-09 17:09

    Så därför skall jag heta "Dvd"?
    Svenskan har vokaler, och vi har fyllt in dom på de låneord vi har från hebreiskan!!!
    (inklusive bibliska ord/namn som tex. "David")

    "ord och dessa Israeler genom tiderna har talat och skrivit Hebreiska, kan man dra nån slutsats av det?"

    Jo, exakt att (förutom förändringar som skett genom historien i språket, respektive att man inte är säker på uttal (se din länk)) så är det väl ganska precis att :
    Dessa Israeler genom tiderna har talat och skrivit Hebreiska?

    Herren verkar inte ha något språk och om du tänker på Babels torn så verkar han inte direkt rekommendera att man frångår sina respektive heller!!



  10. ! Sam | 19/02-09 15:42

    David
    Hebreiskan har inga vokaler! Eftersom de inte funnits kan de inte vara 'förorade'.

    Bernt2 visade hur det stavas på Hebreiska, med Hebreiska bokstäver.
    Jag inkuderade en ljudfil där man kan höra uttalet.
    Jag skrev att om du för din egen del, för att komma ihåg uttalet, vill skriva Jahveh eller vad du vill, gör det.
    Men YHWH kommer aldrig att ha namnet herre eller gud. Studera dödahavsrullarna som är de äldsta orginalmanuskripten.
    Det är min uppfattning, och om du har en annan angående vad som namnet på Skrifternas gud är, dela med dig.
    Om man vill vara seriös så är ju namnet på den gud man tror på en kärnfråga, kan man tycka?

    JohnnyS
    Det finns ingenstans i Bibeln om att man inte ska uttala YHWH's namn. Tvärtom.
    Iden att YHWH's namn är för heligt är en mänsklig tradition.


    Job
    Om Israel, som är YHWH's egendomsfolk, är betrodda med YHWH's ord och dessa Israeler genom tiderna har talat och skrivit Hebreiska, kan man dra nån slutsats av det?
    Rom 3:2.

  11. ! David | 19/02-09 12:23

    Han är amerikan naturligtvis, fråga vilken USA:ian som helst
    (och engelska givetvis, Guds språk till folket!)

    Seriöst, det är exakt det jag talar om, man vet (som tom. Sam:s länk påpekade) inte ens hur det riktigt skall uttalas (men latinska tecken OCH psedohebreisk stavning skall det vara!!!)
  12. ! JoB | 19/02-09 11:33

    Har Gud en nationalitet? Är hebreiska hans modersmål?
  13. ! Johnny S | 19/02-09 09:04

    Sam är en garvad namnperfektionist. Du skrev Sam innan att det var konstigt att man bytt ut Guds namn mot 'Herren' eller 'Gud' i Bibeln. Enligt JV beror detta på att man ansåg att Guds namn var för heligt för att få uttalas, därför bytte man ut det mot 'Herren'.

    Enligt min mening är det väl bättre att använda ett personligt namn, annars blir det ju- så att säga- synnerligen opersonligt. 'Herren' låter ju ganska trist. YHWH å andra sidan låter obegripligt, så varför inte jämna ut med några vokaler?
  14. ! David | 19/02-09 05:52

    "YHWH kommer aldrig att ha ett svenskt namn, som t.ex Gud,"

    Vilket jag inte klagade på, det är de 'förlorade' vokalerna jag talar om...
    (fortfarande inte förklarat varför man inte kan skriva dom...)

    "men kom ihåg att Yeshua uppenbarar YHWH's namn åt de som YHWH tagit ur världen"

    DVS, man skall lära sig hebreiska istället för svenska?


    (se än en gång Dvd/David osv.)
  15. ! Sam | 19/02-09 05:45

    YHWH kommer aldrig att ha ett svenskt namn, som t.ex Gud, som inte är ett namn utan en benämning.
    YHWH är ett Hebreiskt namn.

    Hur många gånger måste jag upprepa det och visa i bl.a utdrag ur Dödahavsrullarna att det stavas Yod-He-Waw-He, YHWH, på Hebreiskan.
    Om du vill översätta, förvanska, försvenska eller vad du vill, gör det men YHWH kommer aldrig att vara ett Svenskt namn.
    Och allra minst gud eller herre.

    Om det hjälper dig att stava det Jahveh,med vokaler gör det, men kom ihåg att Yeshua uppenbarar YHWH's namn åt de som YHWH tagit ur världen. Matt 17:6 och Han ska kungöra det, vers 26.

    Och Yeshua talar Hebreiska även till Saulus/Paulus, Apg 26:14.'Hedningarnas apostel'.
    Så namnet som kungjordes för lärljungarna och oss är ett Hebreiskt namn.

    Även om han räknas som en av de mindre profeterna så säger Sefanja i 3:9,
    Se, då skall jag giva åt folken nya, renade läppar, så att de allasammans åkalla YHWH's namn och endräktigt tjäna honom.

    Kolla 'grejjen'.
    Sök på Byblis, Circe, Charis, Hades som alla är namn i den grekiska Bibeln, så kanske man kan börja hitta en röd tråd!!
    Antisemitism som sträcker sig långt över våran atmosfär.
  16. ! David | 18/02-09 19:43

    "Jag vet att Sverige borde vara centrum i världen, men nu är det inte det."
    Nej, men än har vi inte hebreiska som språk...

    "Vill man lära sig hur det skrivna namnet uttalas så kan man enkelt göra det och använda det när man talar om Honom."

    STAVNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    (noterar du aldrig vad man säger?)
    Du kan uttala det med hur mycket hebreisk brytning du vill (på samma sätt som ungar med svengelska) men stava det rätt!!!

    "HVH, till Herre eller Gud, saknar logisk förklaring"
    Inte direkt, men det var INTE det jag klagade på, utan STAVNINGEN!!

    "Du insisterar på att 'försvenska' YHWH's namn,"
    Nej, skriva det på vårt språk, och inte psedo-hebreiska (lika lite som David skrivs Dvd!
    Uttalet är en annan sak, men det blir inte "bättre" för att du skriver det som en gäspning
    utan vokaler!
    är man "inte säker" betyder det ju ändå att man inte "vet" och då blir det inte bättre av att skriva en gäspning...
    ------------
    "Grejjen är den antisemitiska anden "
    Eh?????
    Nu får du ge dig!!!!
    Vi använder som sagt var många hebreiska ord (och namn) som försvenskats, utan att vi "skäms"? över dom, dessutom gör inte felaktig stavning som du gör uttalet bättre!!!
    Stava det korrekt (med vokaler) och försök sedan få en kampanj att folk skall (av någon skum anledning eftersom vi inte talar hebreiska) med hebreisk betoning är det en helt annan sak!
  17. ! Sam | 18/02-09 14:58

    David
    Jag vet att Sverige borde vara centrum i världen, men nu är det inte det.
    Det finns andra språk, andra levnadssätt och andra kulturer.
    Det äldsta skriftliga dokumenten som finns visar att skrevs som Bernt skriver.
    Det är på Hebreiska man skrev i dödahavsrullarna.
    Vill man lära sig hur det skrivna namnet uttalas så kan man enkelt göra det och använda det när man talar om Honom.

    Att, som man gjort i dagens Biblar, översätta YHWH, eller JHVH, till Herre eller Gud, saknar logisk förklaring.

    Du insisterar på att 'försvenska' YHWH's namn, men när det gäller alla andra så är det ok att försöka använda det namn de fått i sitt språk???

    Men David du får kalla på vem du vill, med vilket namn som helst!

    Bernt2
    Problemet med svenska är ju att vi uttalar v och w på samma sätt.
    Tredje bokstaven i YHWH's namn är w,waw, och uttalas annorlunda än v. Mer som w idet engelska water. Finns det en svensk bokstav som gör det ljudet?

    Grejjen är den antisemitiska anden och laglösa som finns inom kyrkan, och den har funnits bra länge.
    Man vil distansiera sig från'judarnas' Bibel,GT och även från 'judarnas' Gud YHWH,eller JHWH.

  18. ! Johnny S | 18/02-09 12:18

    Nu till artikelns innehåll:
    "Youssef al-Qaradawi som är en inflytelserik muslimsk ledare och chef för Europeiska fatwarådet har hyllat Adolf Hitler och sagt att Förintelsen var Guds sätt att straffa judarna. Vi behöver på allvar vakna upp och förstå att den nazistiska anden fortfarande är verksam idag."

    Ja det var ju galet sagt av Youssef. Kanske han möjligen uttalade det i en tillfällig upprärdhet över Israels senaste aggression mot Gaza?

    Men nazismens ande är fortfarande verksam idag. Det finns ju faktiskt nynazister i Sverige, vad tycker du om det Christer? Jag tycker det är helt otroligt.. och tragiskt att det finns folk idag som ställer sig bakom nazismens aggressiva och människofielntliga ideologi. Det känns verkligen som de hamnat i en återvändsgränd, stackars människor... utan framtid i Sverige som nazister. Sorgligt! Dom skulle verkligen behöva en frälsning, heller kristna än nazister säger jag. Hellre Jesus än Hitler...



  19. ! Johnny S | 18/02-09 12:13

    Varför inte göra som Jehovas Vitten, kalla guden för Jehova? Enkelt att uttala... Finemang!
  20. ! bernt2 | 18/02-09 10:09

    Tetragrammet יהוה kan inte översättas ”ordagrant” till svenska eftersom det består av fyra ljudhärmande tecken som kräver interaktion med läsaren. Ska man läsa upp dem ett och ett låter de ”J” ”H” ”V” ”H”, men när det används som ett ord eller, som i det här fallet, ett namn, förväntas läsaren själv fylla i rätt vokaler. Eftersom det inte finns tydliga skriftliga belägg för vilka vokaler det rör sig om kan man på svenska skriva t ex Jehova eller Jahve, båda är lika ”rätt”. Att blanda in Y och W för att skriva יהוה på svenska är enbart ett tecken på att vi är oerhört påverkade av engelskan.

«« « 1 2 3 » »»

Kommentera

Meddelande


Användarnamn | Registrera *

Lösenord

Vill du ha mejl vid kommentar?

* För att kunna kommentera i bloggen behöver du registrera dig i några enkla uppgifter. Sedan behöver du bara ange ditt användarnamn och lösenord vid kommentar så publiceras din kommentar direkt vid postning! Hjälp?

* Trakasserar du folk? Skriv då inte här eftersom sådant ändå deletas direkt!

* Jag står inte alltid för åsikterna som finns i kommentarerna! Min åsikt och vad jag står för finns i bloggartikeln! Frågor till mig ställs på frågesidan och inte här! (Min åsikt finns ju redan i bloggartikeln).

Twingly Blog Search link:http://www.apg29.se/blogg.php?artid=1386 sort:published Senaste länkade inläggen
 
Riddaren skrev senast den 2010-07-25 19:33:45.
 

Mejla detta E-vykort?
Mejla detta vykort?

Veckans fråga 30
Är du homosexuell?
Ja
Nej


Christer Åberg
Presentation

Senaste artiklarna från Blogg 29

Gud älskar dig
så mycket
att han vill
att du ska
omvända dig
och ta emot
Jesus Kristus!

Senaste kommentarerna

  • tvåtusentolvan - Falcone Du kämpar med att...
  • JoB - > Är det OMÖJLIGT...
  • JoB - Jag menar... hur skulle...
  • robbanl - Mycket bra skrivet! ...
  • tvåtusentolvan - David + ALLA David:...
  • JoB - Synd då att Pride-paraden...
  • JoB - > löftet att spela...
  • DNilsson - Ja, här finns de...
  • David - Detta är någonting annat...
  • David - Varför skriver du en...

Bloggartiklar.

Bloggkommentarer.


Ladda ner mitt vittnesbörd gratis!

Statistik
2935 artiklar!
42601 kommentarer!

Mest kommenterade artiklarna

Jesusbloggen En kristen bloggportal.
UlvsmålaFestiavlen UlvsmålaFestivalen i Blekinge.
Kåren i Karlstad Frälsningsarmén i Karlstad.
Östra Kåren Frälsningsarmén i Göteborg
molle.nu Målle Lindbergs hemsida
NenneLindberg.org Lennart "Nenne" Lindbergs hemsida!
 
Olämplig reklam? Mejla adresserna till mig så kan jag blockera dem!
 
Nu är frälsningens dag! (2 Kor 6:2)
 
Vill du ha evigt liv?
Be den här bönen:
- Jesus jag tar emot dig och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Förlåt alla mina synder. Tack att jag nu är frälst och har evigt liv. Amen.
Bad du bönen ovan?
» Ja!
 
Dagens namn:
Per

Dagens ord:
Apg 4:22 Mannen som hade blivit botad genom detta tecken var nämligen över fyrtio år.

Dagens kapitel:
» Bibeln 1917

Dagens predikan:
» Frälst och helad genom samma tro

Dagens länktips:
Fria kristra missionshjälpen till Israels behövande
» Länkkatalogen

Visste du att?
» Jesus är densamme idag!
 
 
 
Lovsångsradio (Worship Radio Network): Lyssna dygnet runt med:

Johannes 3:16 på German GER

Denn Gott hat die Welt so geliebt, dass er seinen eingeborenen Sohn gab, damit jeder, der an ihn glaubt, nicht verloren gehe, sondern ewiges Leben habe.

Läs på fler språk

Du kan tjäna pengar på dina utgående länkar!

© www.apg29.se 2001 - 2010