Vi lever i den sista tiden - har du tagit emot Jesus?
"Den fjärde tömde sin skål över solen, och den fick makt...
Läs här!
Uppdraget:
... Och predika ett nådens år
från Herren. (Luk 4:19)
 - Apostlagärningarna fortsätter i vår tid!
Jesus lever!
Söndagen 1 augusti 2010

Läs med webReader

Kvinnans plats enligt Bibeln

Av: Christer Åberg | måndag 8 mars 2010 11:09

Kvinnodagen 100 år, skriver Aftonbladet.

I dag är det Kvinnodagen! - Då är det lämpligt att lyfta fram vad Gud och Bibeln tycker om kvinnan!

Nej, varken Gud eller Bibeln förtrycker kvinnan. Istället lyfter han fram kvinnan. Kom ihåg att Gud skapade människan till sin avbild. Till man och kvinna.

Kom också ihåg att Jesus dog för både män och kvinnor för att frälsa dem. När män och kvinnor tar emot Jesus blir de frälsta. Så kvinnans plats i Bibeln är i Jesus hjärta! Och likaså mannen!

Ni hustrur, underordna er era män, så som ni underordnar er Herren. Ty en man är sin hustrus huvud, liksom Kristus är församlingens huvud - han som är Frälsare för sin kropp. Som församlingen underordnar sig Kristus, skall hustrun i allt underordna sig sin man. Ni män, älska era hustrur, så som Kristus har älskat församlingen och offrat sig för den, för att helga den, sedan han renat den genom vattnets bad, i kraft av ordet. (Efesierbrevet 5:22-27). 

Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. (Galaterbrevet 3:28).

Bibeln säger att kvinnan skall underordna sig mannen, men mannen ska älska sin hustru som Jesus har älskat församlingen. - Jesus dog ju för församlingen! Bibeln säger också att i Kristus Jesus är vi alla ett.

Vill du lära dig vad jämställdhet är så ska du läsa Bibeln. Och allra bästa är att du själv tar emot Jesus och blir frälst. Då får du verkligen uppleva sann jämställdhet och hur Gud lyfter fram dig som den människa som du är menad att vara!

I Guds rike riskerar ingen få för lite lön, som det kan vara i världens rike. I Guds rike är alla människor lika mycket värda. Det var därför att människan var värdefull som Jesus gav sitt liv för henne, för att hon skulle bli frälst och räddad för evigheten.

bönesida frälsningsbön böneduk läs också: ab12345 gp it

 

 

Artikeln har 34 kommentarer på 2 sidor. - Skriv en du också!

  1. ! Y-Man | 9/03-10 11:19

    DNilsson: Det är inga åsikter som jag har - det är väl kalla fakta..?

    Evolution är inte detsamma som social och samhällsmässig utveckling/förändring.

    Men evolution (den fysiska förändring som ständigt pågår i djurriket) går alltid framåt - i förhållande till den omgivande miljöns förutsättningar och omäständigheter, om du undrade över det.
  2. ! DNilsson | 9/03-10 11:15

    Y-man

    Anser man att matriarkat är det bästa och vi har gått över till patriarkat..

    Anser man sedan att evolutionen alltid går framåt har man en del att förklara.

    Denna förunderliga evolution som av en amöba gör en människa- men amöban är fortfarande kvar utan ngn direkt förändring...

    Dock, vi kan väl strunta i evolutionsteorin just här..?
  3. ! Y-Man | 9/03-10 11:07

    DNilsson: Nej, det stämmer. Matriarkat är knappast ett evolutionärt framsteg. Det är ett styrelseskick som har många år på nacken.

    Numera ser vi det oftast i djurriket - då kan man ju förundras än mer över att djuret människan i sin mångfald övergått til patriarkat i stor majoritet.

    Job: Hur tror du att din tro skulle se ut om vi utvecklats en bra bit vidare jämfört med hur vi är nu, när det gäller religionen alltså?
    (Jag har inte funderat på det alls, vore kul att höra från en troende.)
  4. ! JoB | 9/03-10 11:00

    > Tänk om vi utvecklats lika mycket där som datorn
    > gjort sedan ENIAC gjorde sin första beräkning.

    Det vore underbart. Tyvärr är vi segare än datorer.
  5. ! DNilsson | 9/03-10 10:49

    Y-man

    Det har funnits , och finns fortfarande, såframt de inte försvunnit på de senaste decennierna matriarkat.

    Dessa kan knappast sägas vara evolutionära "framsteg"
  6. ! Y-Man | 9/03-10 10:44

    Jag instämmer med dig Job - det har säkert inte uppkommit för första gången i människans mångtusenåriga historia. Men visst är det tragiskt att många idag pekar på att "det är så vi ska leva", och att hela vårt samhälle med lönesystem och värderingar baseras på sociala normer som var praxis för 2000 år sedan?

    Människan har en underlig förmåga att vilja utveckla teknik och vetenskap, men står gärna stilla och stampar när det gäller politik, religion och socialt samspel. Tänk om vi utvecklats lika mycket där som datorn gjort sedan ENIAC gjorde sin första beräkning...
  7. ! JoB | 9/03-10 09:37

    Själv tror jag att kvinnoförtryck inte "uppfunnits" i och med kristendomens födelse, utan många kulturer har beskyddat, sedan överbeskyddat, sedan nedvärderat kvinnor. Så var helt enkelt den sociala situationen vid den tiden, vi måste inte överta alla seder och bruk för att de står om i bibeln. Vi läser om kung David, men ingen av oss anser att man ska ha 800 hustrur för det.
  8. ! Y-Man | 9/03-10 09:16

    Bibelns kvinnosyn - hjälp mig...

    Jag har inte läst kommentarerna, utan kommenterar enbart artikeln utan hänsyn till nedanstående inlägg.

    Det är ju tydligt i bibelcitaten att den kvinnliga delen av befolkningen har en lägre status än den manliga, vilket det finns naturliga förklaringar till.

    Gnostikerna hade gudinnor, grekerna och romarna hade gudaförebilder av båda könen, liksom hinduismen - även om man där i huvudsak talar om balans och jämvikt istället för att krypa ner på golvet och prata om kön och fysiska perspektiv.

    För att föra in den nya religionen (kristendomen) som är uppdiktad av män, som satt kvinnor i lågt stående positioner - Maria Magdalena är väl den mest kända och enklast att påvisa - så får man dikta upp en patriarkisk figur som är dömande och hård, och som håller kvinnor hårdare än män.

    Vi ser i hela vår kultur det sociala förfallet som de monoteistiska religionerna har skapat och håller hårt på för att upprätthålla de nuvarande statsskicken. Det är tragiskt att nästan hela Europa (och stora delar av Asien), som i vissa fall hade en långt gången kultur nu har stått still och stampat sedan i stort sett 2000 år tillbaks, vad gäller broder/systerskap och jämlikhet, och inte minst människosyn.

    Vidrigt, tycker jag.
  9. ! MrPerfect72 | 9/03-10 05:01

    I princip haaller jag med bibeln i detta fall om underordning av kvinnan, men inte paa ett egoistiskt saett, men paa ett kaerleksfullt saett och kanske vissa kvinnor och maen kan vara lyckliga i det omvaenda, aeven om jag tror att det aer ovanligt. I fallet lesbiska tar en av kvinnorna ofta dominansen.

    Konsensus aer givetvis baest i ett foerhaallande, men det finns vissa biologiska tecken som tyder paa att en viss dominans aer inbyggd i vaart sociala saett att vara och att baada parter ofta gillar det.

    Jag aer ofta dominant men samtidigt hjaelper jag kvinnan i allt.

    I religionshistorien om Jesus saa var han undergiven sina laerljungar genom att tvaetta deras foetter samtidigt som han tydligt dominerade foersamlingen med sin insikt.

    Ledarskap och dominans betyder inte att man ska sitta i soffan med en oel, medan kvinnan goer allt hushallsarbete, ej heller att man ska placera praesten paa pidestal. Praesten i kristendomen borde enligt Jesus exempel vara enkel och tvaetta sin foersamlings foetter samtidigt som de boer lyda hans raad och insikter.

    Om man som man aer en toffel, saa nedvaerderas man som man i maanga kvinnors oegon. Att grabba tag i sin kvinna och kaerleksfullt visa sin dominans brukar foerst chockera, speciellt dominanta kvinnor, och sedan oftast gillas, aer min erfarenhet.

    Jag tror det finns naagot biologiskt inbyggt i detta. Jaemstaelldhet kan vi dock ha aendaa.

    Se sidan som MrPerfect72 länkar till!
  10. ! Kattis | 8/03-10 21:26

    Gott att läsa det du skrev, Markus! Och även du, JoB! Tack till er båda

    Jag tror att den situationen ni beskriver är ganska vanlig.

    Det finns hopp om mänskligheten, trots allt. För till syvende och sidst är vi ju människor allesammans. Inte män eller kvinnor. Inte kan någon urgammal skrift diktera villkoren för vår samlevnad idag! Eller hur?

    För övrigt anser jag att Internationella Kvinnodagen borde firas varje dag. Det behövs verkligen! Åtminstone ända tills den dag då man helt slutar upp med att prata om 'kvinnans underordning' etc.

    Dessutom är jag övertygad om att dessa ord om kvinnans underordning inte kommer från Paulus... Alternativt handlade det om situationen i församlingarna på Paulus' tid, som jag har varit inne på tidigare i en annan tråd.
  11. ! JoB | 8/03-10 21:16

    Å jag tackar. Vet inte om det är bra eller dåligt, men jag tror att extremism lätt kan skrämma bort människor. Så "ljummisar" som jag kanske har en funktion att fylla.
  12. ! Johnny S | 8/03-10 20:12

    Nej, du finns inte i den fantasin, du är inte så extrem i din framtoning.
  13. ! JoB | 8/03-10 19:51

    Min käre Johnny, i din fantasi bor jag i ett Knutby skilt från omvärlden. I verkligheten har jag haft gott om kompisar som svarar rätt bra mot min beskrivning.
  14. ! Johnny S | 8/03-10 19:42

    Jag tror nog att fylla i ungdomsåren samt att sätta på nån så snabbt som möjligt inte är så vanligt som det skräckas om bland religiösa.
    Min Käre Job, Du är offer för propaganda.
  15. ! JoB | 8/03-10 19:14

    En del kanske skulle ha kallat min uppväxt liberal, andra instängd. Ingen jag känner funderar på om man är lättklädd (inom rimliga gränser), men i de gäng jag umgicks med i ungdomsåren var det inte fylla, vilda partyn och "sätta på nån" så tidigt som möjligt som gällde. Och det är jag oändligt tacksam för.
  16. ! Johnny S | 8/03-10 19:08

    "Nej, snarare var jag mer eller mindre övertygad om principen "varför skulle nån vilja ha mig", och den blir ju inte bättre allteftersom åren går. En ond cirkel, kan man säga."

    Nä, men om du är uppväxt i en lika religiöst extremt moralistisk anda som tex Christer presenterar här på sidan där allt verkar vara synd om man så bara går lättklädd på sommaren etc, så kan jag tänka mig att detta nog påverkat dig även om du inte vill erkänna,

    Men men du var väl uppväxt i mer liberala kretsar antar jag.
  17. ! JoB | 8/03-10 19:07

    Mina kompisar gifte sig i allmänhet tidigare än jag (kanske inte så konstigt), men inte sådär i 18-årsåldern. Ingen bra idé, det brukar sällan hålla.
  18. ! Johnny S | 8/03-10 19:05

    @Job

    Nä jag bara undrade. Jag vet ju hur det kan vara i vissa församlingar- antingen går dom och gifter sig vid 18 års ålder eller så blir dom som gamla stolpskott (oftast män) som går som oskulder tills dom är 50 bast. *gööööuurrrööök*
  19. ! JoB | 8/03-10 19:03

    (Det där sista från mig var ironi)
  20. ! JoB | 8/03-10 19:02

    @Johnny,
    Du vet bäst, du. Sexualitet har aldrig belagts med skam eller skuld i min familj eller övrig uppväxt. Inga tabu heller, vilket antyds av att mina syskon och kompisar i allmänhet aldrig haft min "torka" på detta område.
    Nej, snarare var jag mer eller mindre övertygad om principen "varför skulle nån vilja ha mig", och den blir ju inte bättre allteftersom åren går. En ond cirkel, kan man säga.
    Skulle inte förvåna mig om folk trodde jag var gay eller nåt. Märkligt nog blev jag inte utfrusen ur den frireligiösa fanatismen ens då.

«« « 1 2 » »»

Kommentera

Meddelande


Användarnamn | Registrera *

Lösenord

Vill du ha mejl vid kommentar?

* För att kunna kommentera i bloggen behöver du registrera dig i några enkla uppgifter. Sedan behöver du bara ange ditt användarnamn och lösenord vid kommentar så publiceras din kommentar direkt vid postning! Hjälp?

* Trakasserar du folk? Skriv då inte här eftersom sådant ändå deletas direkt!

* Jag står inte alltid för åsikterna som finns i kommentarerna! Min åsikt och vad jag står för finns i bloggartikeln! Frågor till mig ställs på frågesidan och inte här! (Min åsikt finns ju redan i bloggartikeln).

Twingly Blog Search link:http://www.apg29.se/blogg.php?artid=2494 sort:published Senaste länkade inläggen
 
Riddaren skrev senast den 2010-07-25 19:33:45.
 

Mejla detta E-vykort?
Mejla detta vykort?

Veckans fråga 30
Är du homosexuell?
Ja
Nej


Christer Åberg
Presentation

Senaste artiklarna från Blogg 29

Gud älskar dig
så mycket
att han vill
att du ska
omvända dig
och ta emot
Jesus Kristus!

Senaste kommentarerna

  • JoB - Synd då att Pride-paraden...
  • JoB - > löftet att spela...
  • DNilsson - Ja, här finns de...
  • David - Detta är någonting annat...
  • David - Varför skriver du en...
  • David - Exakt kogo, det är...
  • David - Vad Brå inte nämner...
  • David - Jag ställde en fråga...
  • David - Propagandan i media -...
  • David - Du vet om att...

Bloggartiklar.

Bloggkommentarer.


Ladda ner mitt vittnesbörd gratis!

Statistik
2935 artiklar!
42596 kommentarer!

Mest kommenterade artiklarna

Jesusbloggen En kristen bloggportal.
UlvsmålaFestiavlen UlvsmålaFestivalen i Blekinge.
Kåren i Karlstad Frälsningsarmén i Karlstad.
Östra Kåren Frälsningsarmén i Göteborg
molle.nu Målle Lindbergs hemsida
NenneLindberg.org Lennart "Nenne" Lindbergs hemsida!
 
Olämplig reklam? Mejla adresserna till mig så kan jag blockera dem!
 
Nu är frälsningens dag! (2 Kor 6:2)
 
Vill du ha evigt liv?
Be den här bönen:
- Jesus jag tar emot dig och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Förlåt alla mina synder. Tack att jag nu är frälst och har evigt liv. Amen.
Bad du bönen ovan?
» Ja!
 
Dagens namn:
Per

Dagens ord:
Apg 4:22 Mannen som hade blivit botad genom detta tecken var nämligen över fyrtio år.

Dagens kapitel:
» Bibeln 1917

Dagens predikan:
» Frälst och helad genom samma tro

Dagens länktips:
Fria kristra missionshjälpen till Israels behövande
» Länkkatalogen

Visste du att?
» Jesus är densamme idag!
 
 
 
Lovsångsradio (Worship Radio Network): Lyssna dygnet runt med:

Johannes 3:16 på German GER

Denn Gott hat die Welt so geliebt, dass er seinen eingeborenen Sohn gab, damit jeder, der an ihn glaubt, nicht verloren gehe, sondern ewiges Leben habe.

Läs på fler språk

Du kan tjäna pengar på dina utgående länkar!

© www.apg29.se 2001 - 2010