Steg för steg smyger det kontantlösa samhället på oss
Att betala med pengar är dyrt. Därför vill Riksbanken införa en...
Läs här!
Uppdraget:
... Och predika ett nådens år
från Herren. (Luk 4:19)
 - Apostlagärningarna fortsätter i vår tid!
Jesus lever!
Fredagen 10 september 2010

Läs med webReader

Men ska inte barnen räddas?

Av: Christer Åberg | lördag 24 januari 2009 22:40

USA:s president Barack Obama tillåter nu biståndsorganisationer som informerar om abort eller utför abort i olika länder på nytt ska få statliga medel. Förre presidenten George Bush beslutade att sådana medel skulle dras in till sådana organisationer.

Vet du vad jag tycker skall införas i vårt land Sverige? Jo, en lag att den som funderar på abort att hon (eller både han och hon) får en tydlig information vad en abort är och vad den innebär. Både för barnet och för kvinnan som ska genomgå den. Tillexempel på hur hon kan må efteråt. På detta sätt skulle många barn räddas till livet!

Biståndsorganisationen Population Action International kom med ett uttalande angående Obamas beslut som går läsa i Aftonbladet :

– President Obamas åtgärder bidrar till att minska antalet oönskade graviditeter, missfall och kvinnor som dör av högriskgraviditeter eftersom de inte har tillgång till familjeplanering.

Jag frågar stillsamt och i all ödmjukhet: Men barnen då? Ska inte de räddas?

ab dn d svd it

 
 
Nyckelord: Obama, abort,
 

Artikeln har 28 kommentarer på 2 sidor. - Skriv en du också!

  1. ! Johnny S | 28/01-09 16:44

    Ännu en intressant länk..

    En kul video i ämnet barnafödslar:
    Se sidan som Johnny S länkar till!
  2. ! Johnny S | 28/01-09 16:34

    Sara skrev:
    "Nej jag tycker inte vi ska avskaffa den fria aborten. Möjligtvis sänka abort-vecko gränsen, men det är inte heller rätt väg att gå. Det blir inte mindre aborter för att man tar bort den fria abort lagen, man måste tänka lite längre än näsan räcker..."

    Detta var ungefär vad jag trodde att Du skulle svara och det var ett mycket bra svar tycker jag. Du är en klok person som kan tänka lite längre än "näsan räcker" .. Man måste se helheten.

  3. ! Johnny S | 28/01-09 16:32

    Miljoner barn i Sydamerika lever på gatorna. I vissa länder finns det polisgrupper som dödar dessa gaturarn eftersom de är ett störande inslag. Att exempelvis i detta fall vara fanatiskt mot abort pga att man "värnar livet" det är att totalt blunda för verkligheten.

    Eftersom samhället på många håll i Sydamerika uppenbart ser ut som det gör- Vore det inte då bättre då att inse fakta och istället för att arbeta mot abort- starta med program och information om preventivmedel, införande och proklamerande av acceptans för fri abort, samt mer utbildning och information för att stärka kvinnornas rätt att bestämma över sin egen kropp, än att fanatiskt kämpa mot alla "oföddas rätt till liv" oberoende av om det föds miljontals barn till ett liv i misär missbruk och tidig död?

  4. ! Johnny S | 28/01-09 16:22

    Jag kan personligen inte begripa religiösa fanatikers kompromisslösa kamp mot den fria aborten. Nu blir jag tjatig, jag vet, men om vi ser historiskt och globalt så är den abort för kvinnor något som kan ses som en större välsignelse än att föda enorma mängder barn. Christer skriver om barn som en välsignelse i artikeln om åttlingarna i USA och det är ju verkligen fantastiskt. Men barn är inte alltid en välsignelse faktiskt...

    Nu menar jag inte Christer- men jag tänkte på vissa fanatiska abortmotståndare (tex katolska kyrka ovs som till & med verkar vara mot preventivmedel) dom som menar att alla dessa ofödda embryon har rätt till sina liv, varför kan dom inte ta ansvar för och viga sina liv åt att ta hand om alla de miljarder barn i världen som föds i fattigdom och misär utan drägligt liv och framtid? Varför kan inte dessa fanatiska människor viga sina liv åt att hitta andra alternativ till de millioner kvinnor som tvingas till illegala aborter och de 500 som avlider av detta varje dag..

    Man verkar lägga stor skuld på kvinnan. Men i många kulturer råder ett patriarkalt övertag där männen egentligen borde ta anvar för hur och var de tömmer sin sperma, enligt min mening! Det är faktiskt KVINNAN som blir gravid, så det är hennes kropp det handlar pm, inte mannens..

    Saxat ur en artikel på SR:
    "Aktivister kräver lagändring
    Portugal har en av Europas strängaste abortlagstiftningar. Abort är endast tillåtet om barnet är gravt missbildat eller om kvinnan blivit våldtagen eller om graviditeten på något sätt utgör ett hot mot kvinnas liv.

    Målet med de sju kvinnorna har satt fart på debatten om landets stränga abortlag. En aktivistgrupp har överlämnat 121 000 namnunderskrifter till parlamentet om att abortlagen ska omprövas och tidningarna har varit fulla med artiklar och insändare på temat.

    Eftersom illegala aborter ofta även är osäkra utgör lagstiftningen som den i Portugal ett hot mot kvinnors liv. Enligt officiell portugisisk statistik avled förra året fem kvinnor till följd av illegala aborter. Fler än 11 000 behövde läkarvård.

    WHO uppskattar att det görs mellan 10 och 20 miljoner illegala aborter i världen årligen."

    Kolla länk:
    Se sidan som Johnny S länkar till!

  5. ! sara | 28/01-09 16:09

    Nej jag tycker inte vi ska avskaffa den fria aborten. Möjligtvis sänka abort-vecko gränsen, men det är inte heller rätt väg att gå. Det blir inte mindre aborter för att man tar bort den fria abort lagen, man måste tänka lite längre än näsan räcker...
    Ett steg på väg iallafall är MYCKET mer fokus på skydd till "ungdommar", skydd "p-piller" för män -detta tror jag kan vara en VÄLDIGT bra idé om bara männen kunde sluta tjura över eventuella biverkningar, ja huff... det är såå synd om er
    Nu lär jag ju få svar om att varför inte "avhållsamhet"....? jovisst, det funkar ju det med! Men nu ser inte verkligheten ut så. Folk har sex ändå så då måste det till andra metoder...

    Ja det är trist hur materilistiska vi har blivit och det är kul att du uppmärksammar "flower-power-stuket" I like i a lot!

    Nej "p-piller" för män är min bästa idé hittils... Skulle t.o.m gå så långt att skolan kunde i samarbete med sjuvården ha någon lösning så att preventivmedel skulle vara LÄTT tillgjängligt. Men då antar jag att man skulle höra enorma protester från vissa grupper...
  6. ! Johnny S | 28/01-09 15:49

    Sara skrev även:
    "Detta tjafs om att man måste ha "god ekonomi" för att skaffa barn gör mig galen. Man kan bo i en hydda i skogen om så ska till, ungen blir inte mer olycklig för det så länge h*n är älskad.. Skulle säkert inte vara praktiskt genomfört med en juridisk lag, men det var väl inte riktigt det jag ville komma fram till... "

    Jag tycker Du har ett ganska skönt resonemang faktiskt. Det är lite flower-power stuk över Ditt resonemang. Samhället har de senaste 20 åren blivit väldigt materiellt inriktat och kravfyllt. Tyvärr är det svårt att vara förälder idag. Det ställs mycket krav på våra barn och ungdomar.

    Jag läste en tidningsartikel om att föräldrarna måste köpa dyra mobiltelefoner till sina barn eftersom de annars blir mobbade i skolan.

    Kolla artikeln, "Nokia suger" i DN:
    Se sidan som Johnny S länkar till!

    Föräldrar tror att det måste till dyra mobiler för att de skall vara hållbara. oftast är det tvärtom eftersom ju mer teknik i mobilen, ju känsligare blir den. Vi har fått ett ganska tufft konsumtionssamhälle som även påverkar våra barn och allas våra liv.


  7. ! Johnny S | 28/01-09 15:37

    Sara skrev:
    "Vet inte hur mycket skitsnack jag har hört från kvinnor i 30 årsåldern som gjort allt efter "boken", hus, villa, man, karriär, som ser ner på unga mammor som kanske valde att valde en annan väg. (Läs till exempel unga mammors bloggar på nätet.) Det jag menar är att de här orimliga kraven gör att många, många tar abort just därför att det helt enkelt bara är "fel tidspunkt", fastän de i själva verket skulle klarat uppgiften som föräldrar utmärkt!"

    Ja det håller jag verkligen med om! Många har nog en press på sig att allt måste vara på ett speciellt sätt bara för att de skall klara av att få barn. På det viset blir det nog många onödiga aborter i vårt land, jag fattar Din poäng.

    Du skrev också:
    "Tror du ibland tar kommentarerna kanske lite väl bokstavligt och missar poengerna..."

    Ja Du har nog rätt i att jag tar saker lite väl bokstavligt ibland. Att jag tog det så bokstavligt i detta fall var mer Din presentation till lagförslaget som fick det att låta som att kvinnor idag tvingas göra abort istället för att behålla barnet, men så är det ju inte.

    Men jag fattar som sagt vad Du menar- så det vi skall diskutera är ju snarare: Hur kan vi ändra tankemönstret hos de kvinnor som resonerar så idag..?

    Du skrev också:
    "Jag hade önskat att många inte kände den pressen, det ÄR ok om man inte bor ihop, det ÄR ok om man inte har utbildning, det ÄR ok om man måste leva på socialbidrag. Detta tjafs om att man måste ha god ekonomi för att skaffa barn gör mig galen."

    Jag håller med om att det där snacket är jobbigt. Det står mig upp i halsen själv faktiskt. Å andra sidan är det ju bra att man tänker efter innan man skaffar barn, å andra sidan finns det ju annat som betyder något än karriär och massor av pengar.

    Men saken är ju den- att Sverige har fri abort idag- så länge vi har denna fria abort så har ju kvinnor rätt att avbryta sin graviditet inom de juridiska ramar som finns oberoende av vad Du eller jag tycker.

    Skall vi då avskaffa den fria aborten, eller skall man kanske gå en annan väg för att få kvinnor i Sverige att föda fler barn?


  8. ! sara | 28/01-09 15:27

    johnny. Nej jag har inte gått på att kvinnor övertalas... Du förstod nog inte vad jag menade. Det finns en idé om, en inställning att man kan inte skaffa barn -förrän "allt" är fixat... Många kvinnor känner iallafall den pressen. Vet inte hur mycket skitsnack jag har hört från kvinnor i 30 årsåldern som gjort allt efter "boken", hus, villa, man, karriär, som ser ner på unga mammor som kanske valde att valde en annan väg. (Läs till exempel unga mammors bloggar på nätet.) Det jag menar är att de här orimliga kraven gör att många, många tar abort just därför att det helt enkelt bara är "fel tidspunkt", fastän de i själva verket skulle klarat uppgiften som föräldrar utmärkt! Jag har inga källor på att det är den främsta orsaken, men gissar starkt på att det är "fel tidspunkt" som är huvudorsaken och att de kvinnor och män) som gör abort förmodligen väljer att skaffa barn senare i livet. Jag hade önskat att många inte kände den pressen, det ÄR ok om man inte bor ihop, det ÄR ok om man inte har utbildning, det ÄR ok om man måste leva på socialbidrag. Detta tjafs om att man måste ha "god ekonomi" för att skaffa barn gör mig galen. Man kan bo i en hydda i skogen om så ska till, ungen blir inte mer olycklig för det så länge h*n är älskad.. Skulle säkert inte vara praktiskt genomfört med en juridisk lag, men det var väl inte riktigt det jag ville komma fram till...
    Tror du ibland tar kommentarerna kanske lite väl bokstavligt och missar poengerna...
  9. ! Johnny S | 28/01-09 15:21

    En rättelse till föregående, jag skrev:
    "Svårt fråga faktiskt! Att påstå att ett barn är en människa direkt vid befruktningen är bara rent nonsens. Kanske kan man säga att ett barn är en människa då det har en fungerande utvecklad hjärna."

    Lite dumt formulerat av mig. Jag skulle ha skrivit "cellklump" respektive "embryo" istället för barn. (i samtliga fall då jag skrivit om abort) Självklart är det inte ett barn direkt vid befruktningen. Bara denna rättelse så jag inte får det emot mig.

    Att påstå att en cellklump är en människa vid befruktningen är bara dumheter. Kanske kan man säga att ett embryo kan betraktas som en människa då det har en fungerande utvecklad hjärna.
  10. ! Johnny S | 28/01-09 14:14

    Sara skrev:
    "Det jag tycker ska innföras är en lag på att alla som VILL behålla barnet ska kunna få dem MÖJLIGHETEN, men idag finns inte den för att vårat samhälle är konstruerat så att det knappt finns tid för barn"

    Ja, fast nu är ju abort frivilligt och inget man MÅSTE genomföra. Det verkar som om Du gått på vissa påståenden att unga kvinnor mer eller mindre övertalas eller tvingas till abort, men så är det såklart inte. (eller kanske är det?)

    Att det skall införas en lag som innebär att en kvinna skall få möjlighet att behålla barnet ger ju vid hand att det idag innebär att kvinnor idag tvingas abortera barnet mot sin vlja utan möjligheter att behålla barnet- men så kan man väl knappast hävda att det förhåller sig idag? Sverige är ju trots allt en välfärdsstat.

    I Sverige har vi idag en fri abort fram till vecka 18 och efter detta måste abort föranledas av en noggrann utredning genom socialstyrelsen och abort göras endast om det finns synnerliga skäl eller om barnet är skadat.

    Sara skrev även:
    "Detta är den främsta orskaen till abort idag, Kvinnan (och mannen) har inte tid, de har inte tillräckligt med pengar, de har ingen bostad, inga karriärer...fel tidpunkt -helt enkelt... det ska inte behöva vara så!"

    Hur vet du att det är så? Självklart är skälen för abort helt annorlunda om man jämför tex med fattiga länder (man kan med andra ord tycka att vi gör lite väl för många aborter än vi egentligen skuklle behöva), men i fattiga länder föds ju ofta så många barn ändå trots att man egentligen inte har förmåga att ge dem ett bra liv. I den fattiga världen skulle det verkligen behövas en fri abort (se mina övriga inlägg i detta ämne).

    Sverige har en fri abort enligt dessa regler som jag räknade upp. Fri abort innebär att kvinnan har rätt till abort oberoende orsak till att hon vill göra abort. Jag tycker det är helt okej. Förutom den där lagen Du föreslår (som jag inte kan förstå riktigt hur du egentligen menar)- Hur skulle Du vilja att det var istället Sara?

    "David och Johnny. Bara av ren nyfikenhet: När tycker ni man blir en människa då? Har ni någon vecko-gräns? Eller är man ingenting förrän man tittar ut?"

    Svårt fråga faktiskt! Att påstå att ett barn är en människa direkt vid befruktningen är bara rent nonsens. Kanske kan man säga att ett barn är en människa då det har en fungerande utvecklad hjärna. Jag är för en fri abort rent generellt, men jag vill påpeka att det inte är jag som utarbetat abortlagen med veckogränsen osv. varför jag inte kan ställas till svars för om detta är exakt rätt eller inte. Kanske en mer medicinskt kunnig person skulle kunna svara på det?

  11. ! sara | 28/01-09 12:37

    Det finns kanske ingen lag om det men idag så ges den informationen. En barnmorska och/eller psykolog har ett samtal innan kring detta. Det jag tycker ska innföras är en lag på att alla som VILL behålla barnet ska kunna få dem MÖJLIGHETEN, men idag finns inte den för att vårat samhälle är konstruerat så att det knappt finns tid för barn. Detta är den främsta orskaen till abort idag, Kvinnan (och mannen) "har inte tid", de har inte "tillräckligt" med pengar, de har ingen bostad, inga "karriärer"..."fel tidpunkt" -helt enkelt... det ska inte behöva vara så!

    David och Johnny. Bara av ren nyfikenhet: När tycker ni man blir en människa då? Har ni någon vecko-gräns? Eller är man ingenting förrän man tittar ut?
  12. ! Johnny S | 28/01-09 12:11

    Jag tror faktiskt att man idag redan får en tydlig information om vad en abort är och vad det innebär. Det är att förminska kvinnans egen förmåga lite anser jag att åberopa en dylik lag, som om hon inte själv fattar vad det innebär att avbryta en graviditet.


    Men... Informationen finns ju redan föressten. Jag tror nog att en kvinna tänker efter både en och två gånger innan hon väljer att göra abort.
  13. ! staffa52 | 27/01-09 23:55

    Ja Christer, jag tycker det är ett rimligt förslag vad du säger. Många kvinnor har faktiskt fått svåra samvetskval efter de har haft en abort. Så jag instämmer.

    Christers förslag:
    "Vet du vad jag tycker skall införas i vårt land Sverige? Jo, en lag att den som funderar på abort att hon (eller både han och hon) får en tydlig information vad en abort är och vad den innebär. Både för barnet och för kvinnan som ska genomgå den. Tillexempel på hur hon kan må efteråt. På detta sätt skulle många barn räddas till livet!"

  14. ! David | 26/01-09 21:56

    en annan sak jag undrar om med "ägget blir fullvärdig människa i befruktningsögonblicket!"-påstående människor, är när en mänsklig klon blir människa?
    Visst, det är inte gjort någon sådan ännu (vad man vet) men vi har gjort det med andra däggdjur, och det finns ingen omöjlighet med att göra det på människor...
    Så att säga "science fiction" är bara inskränkt och blundande för verkligheten och framtiden....

    En klon är alltså ALDRIG befruktad, så är den människa?
    (absolut med hjärnaktivitetsdefinitionen!)

    Likaså finns det andra befruktningsmöjliheter som utforskas (samkönade föräldrar som skulle kunna ha egna, genetiskt delade barn mm.)
    Så att snacka om "befruktningsögonblicket" är inte en så bra definition som dess påhejare som moment för fullständiga mänskliga rättigheter tycks tro...
  15. ! Johnny S | 26/01-09 21:25


    "ägget blir fullvärdig människa i befruktningsögonblicket!"

    Nej ägget blir inte en fullvärdig människa i befruktningsögonblicket. Kanske dags för en del kristna att ta fram biologiböckerna från grundskolan och läsa på och lära sig lite lekmannakunskap?

  16. ! Johnny S | 26/01-09 21:16

    Ja man värderar uppenbarigen ofödda omedvetna cellklumpar högre än levande människor. Jag menar, de fanatiskt högerkristna i USA är ju oftast för dödsstraff och de delar ut fördömelser om helvete och andlig död till folk hej vilt, så redan födda människors liv är uppenbarligen inte lika heligt som dessa exbryon som de kämpar så otroligt för.

    Barnbegränsning och fri abort skulle exakt vara vad tredje världen behöver, knappast fanatiska abortmotståndare.
  17. ! David | 26/01-09 21:16

    Extrabonus till "ägget blir fullvärdig människa i befruktningsögonblicket!"

    enäggstvillingar osv. då?
    (blir de två människor i befruktningsögonblicket?)
  18. ! David | 26/01-09 21:13

    "Om man inte ser det liv som uppstår i och med befruktningen"
    Liv uppstår (om man inte räknar spermie och ägg som det!)
    men det är lika lite en fullvärdig människa som en hjärndöd, innan man kan räkna något som "människa" måste denne/det ha en hjärna...
  19. ! Hato | 26/01-09 21:07

    Nej.

    Det är både hemskt och fruktansvärt vad religiösa människors så kallade moral och värderingar har ställt till med för miljontals - miljoners människor i vår värld.

    Att man anser att "allt liv är heligt" behöver inte nödvändigtvis vara någonting bra.

    Som att man tex, inte med ord, utan med faktiska handlingar visar att man värderar embryon, cellklumpar och foster högre än levande människor.

    Det finner jag finner inga ord för.
  20. ! Johnny S | 26/01-09 20:34


    En graviditet är i sig per automatik inget mirakel och heller ingen guds skapelse där Gud har ett finger med i spelet.

    Om vi säger såhär då:
    En kvinna blir våldtagen av en man och blir med barn- enligt en strikt fanatiskt kristen definition så är denna våldtäkt ett mirakel och har även skett enligt Guds vilja?

    Jag vet att detta var ett extremt exempel, men ändå, man ser ju att resonemanget inte håller!

«« « 1 2 » »»

Kommentera

Meddelande


Användarnamn | Registrera *

Lösenord

Vill du ha mejl vid kommentar?

* För att kunna kommentera i bloggen behöver du registrera dig i några enkla uppgifter. Sedan behöver du bara ange ditt användarnamn och lösenord vid kommentar så publiceras din kommentar direkt vid postning! Hjälp?

* Trakasserar du folk? Skriv då inte här eftersom sådant ändå deletas direkt!

* Jag står inte alltid för åsikterna som finns i kommentarerna! Min åsikt och vad jag står för finns i bloggartikeln! Frågor till mig ställs på frågesidan och inte här! (Min åsikt finns ju redan i bloggartikeln).

Julia skrev senast den 2010-09-06 19:27:09.
 

Mejla detta E-vykort?
Mejla detta vykort?

Veckans fråga 36
Ser du på porrfilmer?
Ja
Nej


Christer Åberg
Presentation

Senaste artiklarna från Blogg 29

Gud älskar dig
så mycket
att han vill
att du ska
omvända dig
och ta emot
Jesus Kristus!

Senaste kommentarerna

Bloggartiklar.

Bloggkommentarer.


Ladda ner mitt vittnesbörd gratis!

Statistik
3294 artiklar!
46058 kommentarer!

Mest kommenterade artiklarna

Jesusbloggen En kristen bloggportal.
UlvsmålaFestiavlen UlvsmålaFestivalen i Blekinge.
Kåren i Karlstad Frälsningsarmén i Karlstad.
Östra Kåren Frälsningsarmén i Göteborg
molle.nu Målle Lindbergs hemsida
NenneLindberg.org Lennart "Nenne" Lindbergs hemsida!
 
Olämplig reklam? Mejla adresserna till mig så kan jag blockera dem!
 
Nu är frälsningens dag! (2 Kor 6:2)
 
Vill du ha evigt liv?
Be den här bönen:
- Jesus jag tar emot dig och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Förlåt alla mina synder. Tack att jag nu är frälst och har evigt liv. Amen.
Bad du bönen ovan?
» Ja!
 
Dagens namn:
Tord, Turid

Dagens ord:
Ords 13:17 En ogudaktig budbärare faller i olycka, ett tillförlitligt sändebud ger läkedom.

Dagens kapitel:
» Bibeln 1917

Dagens predikan:
» Ett liv i seger!

Dagens länktips:
Byske, Korskyrkan
» Länkkatalogen

Visste du att?
» Jesus kommer snart !
 
 
 
Lovsångsradio (Worship Radio Network): Lyssna dygnet runt med:

Johannes 3:16 på Luragoli RAG

Nyasaye ya yanza avomkivala ndi, ya va ha Mwana wewe muderwa, ku vosi u mu suuvira a ta diva mba, navutswa a ve nelivamwoyo li ta hera mba.

Läs på fler språk

Du kan tjäna pengar på dina utgående länkar!

Video med Christer Åberg: Tidstecken.

Jesus och domens dag i P1

Jag var med i P1-morgon och talade om tidstecken, Jesus tillkommelse och frälsningen! Den världsberömde fysikern Stephen Hawking och astronauten Christer Fuglesang medverkade också!


Jesus blev fylld av Anden.

Andens dop och tungotalet

Är du andedöpt så kan du tala i tungor

Tungotalet Andens dop

Dessan.

Dessans sommar 2010

Massor av bilder! Läs alla delarna här! Allt om Dessan!

 

Christer Åberg sjunger och spelar ukulele.

Nu så faller regnet

- Christer Åberg sjunger och spelar ukulele

Se och lyssna och läs texten här!

 

Video som du bara måste se: Nayara Goncalves vittnade om Jesus för rånaren


Målle, Christer, Nenne, Toye och Folke.

Tältmöte i Lövsjön i Dalarna

Målle, Nenne, Toye och Christer i tältmöte i Lövsjön i Dalarna!

Mer här och många bilder!


På scenen syns Siwert Lindberg, Ted sandstedt (Skymd), Nenne Lindberg, Jörgen Fransson (skymd), Anita och Bosse Andersson.
På scenen syns Siwert Lindberg, Ted sandstedt (Skymd), Nenne Lindberg, Jörgen Fransson (skymd), Anita och Bosse Andersson.

Mötena i maskinhallen i Gamla Hjälmseryd fortsätter även i denna helg


© www.apg29.se 2001 - 2010