Vad är ekumenik för något?
Det talas mycket om ekumenik idag. Mer än någonsin. Dessutom arbetas...
Läs här!
Uppdraget:
... Och predika ett nådens år
från Herren. (Luk 4:19)
 - Apostlagärningarna fortsätter i vår tid!
Jesus lever!
Onsdagen 8 september 2010

Läs med webReader

Kristen vänster?

Av: Christer Åberg | tisdag 23 februari 2010 21:25

Har du hört talas om kristen vänster? Det kallas de kristna socialdemokraterna, Broderskapsrörelsen. Men går kristen tro verkligen ihop med socialdemokrati?

Hon (Carina Ödebrink, ordförande för Vaggeryds arbetarekommun) tror inte att så många av de väljare som röstar på S broderskapslista skulle rösta på KD i stället men tycker att det är viktigt att visa att kristendom och socialdemokrati här ihop. Kristendom och socialdemokratiska värderingar som solidaritet och rättvisa hör ihop, menar hon. (Dagen).

"Kristendom och socialdemokrati" hör ihop? Det undrar jag. Är inte socialdemokratin i grunden ett antikristet parti? De gör ju gjort allt för att ta bort kristen tro från skolan och samhället.

bönesida frälsningsbön böneduk läs också: d it 

 
 

Artikeln har 24 kommentarer på 2 sidor. - Skriv en du också!

  1. ! Kattis | 8/03-10 21:33

    Stefan Ottosson skrev... "Däremot ägnar deras främste ledare mycket tid i talarstolen åt att arrogant raljera över oss Kristdemokrater."

    Det är väl inte så konstigt, tycker jag, eftersom 'kristen höger' inte är kristen i egentlig mening.

    (nu pratade jag politik iallfall, trots att jag inte vill det, eftersom jag itne tror att det leder nånstans att 'tjafsa' om de här sakerna. Men jag har min ståndpunkt klar. Och den ligger INTE till höger på den politiska skalan. Detta grundar jag bl a på Jesu förkunnelse)
  2. ! Stefan Ottosson | 8/03-10 20:53

    Vi som sitter i fullmäktige i Vaggeryds kommun har hittills inte sett mycket av broderskaparna i politiken. Jag kan inte dra mig till minnes en enda gång där broderskaparna utmärkt sig och haft en annan åsikt än de övriga socialisterna. Däremot ägnar deras främste ledare mycket tid i talarstolen åt att arrogant raljera över oss Kristdemokrater. Vid senaste fullmäktige klargjorde dock Tomas Strand att de numera kallar sig "troende vänster" och vill locka till sig alla troende oavsett religion. Vad gör man inte för att locka röster!
  3. ! mats | 25/02-10 21:06

    Hej Kattis!

    Jag borde ha lagt till att dom som är höger.. om dom släpper sina pengar,båtar, hus och alla bilar och hjälpte dom fattiga, så skulle vi också ha väckelse...

    Att jag tog upp det där med dom som är vänster gjorde jag för dom flesta som är vänster verkar inte tro på Gud överhuvudtaget.

    Och du sa det ju själv tidigare att för 100 år sen eller vad det var så gick arbetarrörelsen och väckelserörelsen hand i hand..

    Ja jag tror att djävulen har lurat den godtrogne snälle och rättvisekämpande socialisten att strida för rättvisa och hållit Gud utanför, varför har annars sverige blivit så sekulariserat tror du? men människan är själv ansvarig...

    Jo människor har avfallit från Gud och springer som vanligt vilse sin egen väg....höger som vänster, jag har förresten en mer västerbakgrund som sosse, men när man blev frälst så såg man ju att mycket av det rättvisetänkandet som finns i socialdemokraterna har en grund som är byggd på sand.....ps är fortfarande inte höger..
  4. ! Kattis | 25/02-10 12:38

    mats... När du säger "När dom som är vänster vänder om till Gud kanske det blir väckelse", då säger ju du indirekt - anser jag - att de som har hjärtat till vänster, politiskt sett, bör göra höger om marsch innan det kan bli någon kristen väckelse i det här landet. Du nämner ingenting att de som har hjärtat till höger, även de, bör vända om till Gud. Alltså anser du att om man står till höger politiskt, står man också automatiskt närmare Gud. Eller hur?

    Jag är av motsatt uppfattning, som jag har nämnt tidigare. För vad är det för fel med ett rättvist politiskt system? Du påstår ju nästan att ett rättvist politiskt system skulle vara en djävulens uppfinning... Och att vänstermänniskor tror att detta politiska system skulle "fixa till allt". Ingenting förändras av sig självt, som en låt med Hoola Bandoola Band heter. Om vi sätter oss med armarna i kors och väntar på att Jesus ska fixa till allt till det bästa, alldeles av sig självt... Ja, då är jag rädd att vi får vänta förgäves.

    Att tänka i termer av vänster och höger inom politiken är alls inte "larv", som du påstår. Hela ditt inlägg andas högerpolitiska tankar, tycker jag, fast du kanske inte är medveten om det själv.
    Många gånger har man velat räkna ut vänster och höger som någonting förlegat, och sagt att skiljelinjerna mellan olika politiska partier i själva verket handlar om helt andra saker.
    Så gjorde många intellektuella kring 1960. Knappt hade de dödförklarat vänstern och högern, förrän 68-rörelsen drog igång. Det är likadant nu.

    Neela... Väckelse handlar om politik också. Allt handlar om politik, vare sig vi ser det eller inte. Den rådande politiska hegemonin och dess värderingar smyger sig in överallt i samhället. Idag är alltså allting - även musik, film, design etc - genomsyrat av nyliberalt tänkande.

    Därför är dagens tankar och förhoppningar om en kommande väckelse styrda av en (dold?) högerpolitisk agenda. Så var det inte när pingstväckelsen kom till Sverige. Lewi Pethrus stod tämligen långt till vänster i politiska frågor. KDS var inte alls något parti ute på högerkanten, när det startades. Då stod partiet nära centerpartiets (dåtida) värderingar.

    Så politiken kommer vi inte ifrån, hur mycket vi än försöker inbilla oss detta.

  5. ! Neela | 24/02-10 23:14

    Kattis,
    Väckelse handlar INTE om politik. det handlar om omvändelse till Gud
  6. ! överjordiskt | 24/02-10 21:08

    Jesus var inte politisk - alls.

    Enligt honom skall man enbart ha fokus på det himmelska kungariket.
  7. ! Neela | 24/02-10 19:44

    Jesus är varken höger eller vänster.
    jesus kallar oss till gemenskap med Honom.I denna gemenskap förvandlas man efter Hans käörlek och vilja så att man vill göra det som är rätt mot Gud och sina medmänniskor utifrån Kärlek till Gud och nästan
  8. ! DNilsson | 24/02-10 17:00

    Bara apropå Kristen vänster

    Här är ett "seriöst(?) förslag om SvK

    Se sidan som DNilsson länkar till!

    Vart är vi på väg. Vem gillar detta? Vetenskapsoptimisterna? Ateisterna / Skeptikerna eller kanske de mångomtalade humanisterna...

    Idrottsfolket?... Väl Paulus talade ibland i idrottsliga termer men hur långt skall detta tal drivas..?

    Är jag den ende som undrar?...
  9. ! mats | 24/02-10 08:26

    Förlåt! människosonen heter det ju och inget annat...
  10. ! mats | 24/02-10 08:22

    När dom som är vänster vänder om till Gud kanske det blir väckelse.. och inte luras längre av djävulen på att det ska bli ett rättvist politiskt system som ska fixa till allt, det funkar inte..varför är du rädd Kattis för väckelse?

    Det är inget som några högerkristna hittat på!
    Det är ju att anden faller och människor blir glada och fria och delar med sig...

    Du är ju fel att tänka väckelse=höger..glöm det politiska och låt anden falla istället så elden bränner ner alla tankebyggnader...

    Ps nåd går före rättvisa i Guds rike, tvärtom är felbyggd grund som rasar,men när människor får nåd från Gud skapar det rättvisa...frågan är om man vill ha nåd eller sin egen rättvisa?

    ps jag är inte höger för fem öre och inte vänster heller för delen, det är bara larv...för att ta bort fokus från att upphöja mämmiskosonen, när ni har har upphöjt mig skall jag dra människorna till mig sa Jesus...
  11. ! DNilsson | 24/02-10 07:55

    Jaha,

    nu kom politiken in i debatten. Väl det går väl inte att helt skilja politiken från kristen tro och lära. Det finns de som försöker och de som är ärliga i sina försök är värda all respekt, (tycker jag är väl bäst att påpeka).

    Personligen ser jag det som att vi som är kristna , eller åtminstone vill försöka vara kristna lever i världen och är en del av världen och som sådana har vår plikt att försöka påverka världen , föf genom våra exempel--(och ja, jag vet att det finns ett överlag av dåliga exempel och misslyckanden men det finns också en uppsjö av goda exempel), men också genom våra röstsedlar.

    Nu är det enkelt uttryckt så att det finns inget parti som helt står upp för kristna värderingar- lika lite som det finns ngt parti vars program helhjärtat överensstämmer med den enskildes åsikter, ) jag bortser då från eventuella sekteristiska bildningar som näppeligen pga olika röstspärrar lär kunna påverka annat än indirekt. Den som röstar kommer därför alltid att direkt eller åtminstone indirekt rösta för ngt han eller hon inte vill stödja.

    Vill han eller hon sedan vara mera filosofisk kan han eller hon ju fundera över vilken betydelse en bortslängd röst har eller får. (I riksdagsval är det kanske svårt att se hur en enskild eller några enskilda röster kan påverka men om vi t ex ser på val till kyrkomöten så ser vi ju klart hur ngr få kan påverka hela "maktbalansen" genom det ointresse den stora allmänheten visar för kyrkovalet.)

    Nu gällde väl frågan om en kristen kan vara socialdemokrat eller kommunist och ändock vara kristen och till på köpet anse sig arbeta för den kristna trons främjande.. eller åtminstone dess ideér.

    Väl, en sak är säker, makten i form av partier eller envåldshärskare har sällan haft problem med kyrkan eller dess medlemmar ty vi har lärt oss sedan barnsben att som kristen är man makten underdånig.. intill en viss gräns. Historiskt sett har de flesta makthavare i väst insett och accepterat detta och till yttermera visso dragit nytta av det så även socialdemokratin i Sverige även om förhållandena då varit lite speciella och sannerligen befrämjat ett minst sagt schisofrent beteende.

    I sina partiprogram är det ju klart att såväl kommunister som socialdemokrater är motståndare till kristendomen, tydligast blir det f.ö om man ser på det lite historiskt. Med viss rätt såg socialdemokratin statskyrkan som borgarnas förlängda arm och i den mån de i sin begynnelse sökte hjälp av kristna så var det frikyrkorna de sökte hjälp av.

    Tidigt skilde sig taktiken åt hur statskyrkan skulle krossas- kommunisterna valde sin gamla beprövade väg- våld och trakasserier, socialdemokratin valde den försiktigare och verksammare metoden att helt enkelt kväva och bildligt tala snöpa kyrkan. Där har de varit framgångsrika och när de var färdiga så kunde de föraktfullt slänga statskyrkan på soptippen.

    Försiktigtvis har de dock behållit hela makten över den nu fd statskyrkan- de hävdar kanske att de gör detta av "omsorg" om kyrkan , med tanke på alla medlemmar som vill ha en rituell institution för olika begivenheter och för de "obildbara" som fortfarande inte förstår att "ateismen" är den enda vägen till sanningen och livet.

    De som tänker ännu längre bland strategerna ser väl också att det finns en viss enande funktion i Kyrkan som kan vara användbar i krissituationer som de inte helt vill släppa samtidigt som de inte kan låta bli att klåfingigt förstöra tom denna enande funktion.

    Detta är inget nytt. Hitler, innan han blev helt "galen" insåg och värdesatte kyrkans enande funktion även om han samtidigt gjorde allt för att förändra kyrkan till att bli ngt helt annat än en kristen kyrka.

    Ja , om än det finns socialdemokrater som anser sig vara goda kristna så kan man ändock fråga sig - hur långt kan man gå - när säger t ex de socialdemokratiskt kristna ifrån och protesterar mot sina egna när de vill riva ner den kristna tron.

    I Tyskland var en lojalitetshandling att hälsa med Hitlerhälsningen- Sieg Heil, det kan synas vara en liten eftergift och de allra flesta tyskar oavsett om de var pronazister eller ej tyckte nog inte att det var en "svår" eftergift att göra. Några få tog dock konsekvensen av vad hälsningen innebar. Vägran ledde tyvärr då oftast till koncentrationsläger men som goda ateister tycker väl de flesta att det "är smällar man får ta"?

    Alltnog ,våra kristna socialdemokrater , då tänker jag t ex på biskoparna, alla utsedda politiskt och oftast "goda" socialdemokrater kunde ju börja med en likartad tyst demonstration- de lär inte riskera koncentrationsläger- och de har ju redan uppnåt maktens topp- med att vägra sjunga med i internationalens :

    ... Från höjden vi ej frälsarn hälsa,
    Ej Gudar furstar står oss bi,
    nej själva vilja vi oss frälsa,
    från inte allt vi vilja bli...

    En enkel och tyst demonstration med ett symbolvärde som knappast kan missförstås. Vi lär dock inte få se ens detta... eller?

  12. ! Glorianna | 24/02-10 07:04

    Tycker Kattis uttrycker det väl. Som jag ser det är det omöjligt att vara borgerlig och kristen. Jesus var ingen moderat. Hans hjärta var bland de fattiga. Däremot kan jag hålla med om att det är fel att ta bort kristendomsundervisningen. (s) har inte gjort allt rätt, men att vara kd:are och kristen blir tokigt. Då utgår man ifrån att alla kristna tillhör samma klass, vilket inte är fallet. Det finns kristen överklass och kristen arbetarklass. Dessa kan inte enas i ett kristdemokratiskt parti. Kristdemokrater står ofta för reaktionära värderingar. Jag som kristen, skulle aldrig rösta borgerligt.
  13. ! Hato | 24/02-10 00:06

    Håller med. En bra tråd, med en väldigt bra debattnivå här får jag lov att säga.
  14. ! skeptiker | 23/02-10 23:10

    @Kattis

    Jag delar ju inte din tro men det är alltid lika trevligt att läsa dina välskrivna och sansade inlägg! =)

    Kudos!
  15. ! Kattis | 23/02-10 22:44

    Varför är det bara högerkristna som talar om väckelse idag?

    För 100-150 år sedan gick istället väckelserörelserna hand i hand med arbetarrrörelsen. Man ville få folk att sluta supa och avla oönskade barn i fyllan. Dessutom strävade man efter jämlikhet och jämställdhet etc.

    Det var annorlunda då på den tiden.

    Idag väcker ordet "väckelse" enbart obehagliga känslor hos mig. Jag tänker på homofobi, fanatiskt abortmotstånd, enögd USA-dyrkan och manschauvinistisk krigsromantik m.m. Usch!
  16. ! mats | 23/02-10 22:36

    Jag tycker det har blivit helt fel med vänster och höger kristna, jag tycker att Jesus varken var höger eller vänster, nästan att han var mer vänster,nån annnan säger kanske höger, men nu är det som vänsterplatsen har varit ockuperad av antikristlig politik som går emot Jesus/Israel hans frälsningsplan... och den högra gör det svårt för människor som är på botten, dom minsta(det ni inte har gjort mot dom minsta har ni inte heller gjort mot mig säger han) det har heller inget med Jesus att göra....

    Jag tycker inte att man måste vara varken det ena än det andra utan det viktigaste är att man är ljus där man är och sen får man be för överheten...Jag tror på väckelse då blir det ett (himla liv) och sedan följer sann demokrati..
  17. ! Kattis | 23/02-10 22:34

    Nej, det betyder inte att den traditionella kommunismen är den mest kristendomsvänliga politiken. Det håller jag med om.

    Men att den traditionella högerpolitiken definitivt inte är kristendomsvänlig... Det torde väl stå klart och tydligt för vem som helst? Den som verkligen VILL se det, vill säga.

    För den som älskar Mammon är ju helt blind, verkar det som... Och tror sig vara kristen i all sin kärlek till penningar.
  18. ! JoB | 23/02-10 22:26

    ...vilket som bekant inte innebär att den traditionella kommunismen är den mest kristendomsvänliga politiken... åter pga människans natur.
  19. ! Kattis | 23/02-10 22:24

    "Men de första kristna försökte dokumenterat leva enligt en sorts "kommunism" - de delade det de hade med varandra."

    Sant!

    "Alla de många som hade kommit till tro var ett hjärta och en själ, och ingen betrektade något av det han ägde som sitt; de hade allt gemensamt." (apg 4:32)

  20. ! JoB | 23/02-10 22:12

    Kattis,
    Jag håller med om att kommunism eller till och med anarki är enormt goda idéer. De faller dock på att de kräver att människor är goda och inte söker sitt eget bästa, vilket som vi vet inte är fallet.
    Men de första kristna försökte dokumenterat leva enligt en sorts "kommunism" - de delade det de hade med varandra.

«« « 1 2 » »»

Kommentera

Meddelande


Användarnamn | Registrera *

Lösenord

Vill du ha mejl vid kommentar?

* För att kunna kommentera i bloggen behöver du registrera dig i några enkla uppgifter. Sedan behöver du bara ange ditt användarnamn och lösenord vid kommentar så publiceras din kommentar direkt vid postning! Hjälp?

* Trakasserar du folk? Skriv då inte här eftersom sådant ändå deletas direkt!

* Jag står inte alltid för åsikterna som finns i kommentarerna! Min åsikt och vad jag står för finns i bloggartikeln! Frågor till mig ställs på frågesidan och inte här! (Min åsikt finns ju redan i bloggartikeln).

Twingly Blog Search link:http://www.apg29.se/index.php?artid=2414 sort:published Senaste länkade inläggen
 
Julia skrev senast den 2010-09-06 19:27:09.
 

Mejla detta E-vykort?
Mejla detta vykort?

Veckans fråga 36
Ser du på porrfilmer?
Ja
Nej


Christer Åberg
Presentation

Senaste artiklarna från Blogg 29

Gud älskar dig
så mycket
att han vill
att du ska
omvända dig
och ta emot
Jesus Kristus!

Senaste kommentarerna

  • Laeder - @JoB saliga är de som...
  • A. - Varför måste de döda...
  • Laeder - @JoB Jag har också undrat...
  • A. - Bankerna förtjänar att bli...
  • Kallis - David... Skulle din tro förändras...
  • JoB - Skönt. Förstår att det...
  • JoB - Vi har i alla...
  • BlueAcid - Obehagligt att Christer verkar...
  • JoB - Jag tog upp samma...
  • David - Såg just en misstänkt...

Bloggartiklar.

Bloggkommentarer.


Ladda ner mitt vittnesbörd gratis!

Statistik
3283 artiklar!
45764 kommentarer!

Mest kommenterade artiklarna

Jesusbloggen En kristen bloggportal.
UlvsmålaFestiavlen UlvsmålaFestivalen i Blekinge.
Kåren i Karlstad Frälsningsarmén i Karlstad.
Östra Kåren Frälsningsarmén i Göteborg
molle.nu Målle Lindbergs hemsida
NenneLindberg.org Lennart "Nenne" Lindbergs hemsida!
 
Olämplig reklam? Mejla adresserna till mig så kan jag blockera dem!
 
Nu är frälsningens dag! (2 Kor 6:2)
 
Vill du ha evigt liv?
Be den här bönen:
- Jesus jag tar emot dig och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Förlåt alla mina synder. Tack att jag nu är frälst och har evigt liv. Amen.
Bad du bönen ovan?
» Ja!
 
Dagens namn:
Alma, Hulda

Dagens ord:
Ords 4:22 Ty de är liv för var och en som finner dem och läkedom för hela hans kropp.

Dagens kapitel:
» Bibeln 1917

Dagens predikan:
» Predika evangelium del 2

Dagens länktips:
Örkelljunga, Korskyrkan
» Länkkatalogen

Visste du att?
» Gud har skapat dig!
 
 
 
Lovsångsradio (Worship Radio Network): Lyssna dygnet runt med:

Johannes 3:16 på Albanian Tosk ALS

Po, Perendia aq shume e deshi boten, saqe e dha Birin e tij te vetem, qe te mos humbase kushdo qe beson ne te, por te kete jeten e perjetshme.

Läs på fler språk

Du kan tjäna pengar på dina utgående länkar!

Video med Christer Åberg: Tidstecken.

Jesus och domens dag i P1

Jag var med i P1-morgon och talade om tidstecken, Jesus tillkommelse och frälsningen! Den världsberömde fysikern Stephen Hawking och astronauten Christer Fuglesang medverkade också!


Jesus blev fylld av Anden.

Andens dop och tungotalet

Är du andedöpt så kan du tala i tungor

Tungotalet Andens dop

Dessan.

Dessans sommar 2010

Massor av bilder! Läs alla delarna här! Allt om Dessan!

 

Christer Åberg sjunger och spelar ukulele.

Nu så faller regnet

- Christer Åberg sjunger och spelar ukulele

Se och lyssna och läs texten här!

 

Video som du bara måste se: Nayara Goncalves vittnade om Jesus för rånaren


Målle, Christer, Nenne, Toye och Folke.

Tältmöte i Lövsjön i Dalarna

Målle, Nenne, Toye och Christer i tältmöte i Lövsjön i Dalarna!

Mer här och många bilder!


På scenen syns Siwert Lindberg, Ted sandstedt (Skymd), Nenne Lindberg, Jörgen Fransson (skymd), Anita och Bosse Andersson.
På scenen syns Siwert Lindberg, Ted sandstedt (Skymd), Nenne Lindberg, Jörgen Fransson (skymd), Anita och Bosse Andersson.

Mötena i maskinhallen i Gamla Hjälmseryd fortsätter även i denna helg


© www.apg29.se 2001 - 2010