GÄSTBLOGG - Alla åsikter är skribentens egna.
Vi behöver påminna oss om att Assemblies of God grundades 1914. Idag finns det nära 13 000 kyrkor i USA med nästan 3 miljoner medlemmar och anhängare. Det finns 85 393 883 Assemblies of God-anhängare över hela världen, vilket gör Assemblies of God till världens största pingstsamfund.
Inför detta faktum borde väl vi i vårt land förstå att det finns anledning till att inte vara så avvikande från alla dessa millinor som tror på ett uppryckande för den stora vedermödan. Assemblies of God har detta nedtecknat i sina grunddokument för deras tro och lära. Vi kan inte ta lätt på vad dessa kommit fram till vid studerandet av gudsordet på detta område.
Vi återge här vad Assemblies of God har för lära om uppryckandet, (Översatt med ChatGPT).
RAPTURE av Kyrkan (Antaget av Generalpresbyteriet vid sessionen den 14 augusti 1979). Under avsnittet "Den välsignade förhoppningen" i Grundläggande sanningars uttalande från Assembly of God finns följande påstående:
”Uppståndelsen av dem som har somnat in i Kristus och deras uppryckande tillsammans med dem som är levande och förblir fram till Herrens ankomst är Kyrkans omedelbara och välsignade hopp (1 Tessalonikerna 4:16, 17; Romarna 8:23; Titus 2:13; 1 Korinthierna 15:51, 52)."
Jesus lärde att Han ska återvända till jorden. Han var noga med att varna sina lärjungar att ständigt vara förberedda för detta (Matteus 24:42-51; 25:1-13; Markus 13:37; Lukas 12:37).
De förstod att den nuvarande tidsåldern kommer att avslutas med Hans ankomst (Matteus 24:3). Försäkran om Hans återkomst var en av sanningarna som Han tröstade sina följare med före Sin död (Johannes 14:2, 3).
Vid Kristi himmelsfärd kom två änglar till gruppen av vakande lärjungar för att upprepa löftet att Han ska återvända. De förklarade att det skulle vara på samma sätt som Han gick bort (Apostlagärningarna 1:11). Detta innebär tydligt att Hans andra ankomst kommer att vara bokstavlig, fysisk och synlig.
Nya testamentets brev hänvisar ofta till den andra ankomsten, och temat om omedelbarhet genomsyrar alla skriftställen som behandlar detta ämne. Även om det skulle finnas en tid mellan den första och den andra ankomsten (Lukas 19:11), betonar hela undervisningen om Herrens återkomst att det kommer att hända plötsligt utan förvarning; att troende bör vara i ett tillstånd av ständig beredskap (Filipperna 4:5; Hebreerbrevet 10:37; Jakob 5:8, 9; Uppenbarelseboken 22:10).
Troende i de tidiga dagarna av Kyrkan levde i detta förväntningens tillstånd (1 Korinthierna 1:7; 1 Tessalonikerna 1:9, 10). Paulus "vi" i 1 Korinthierna 15:51 och 1 Tessalonikerna 4:17 visar att han bibehöll hoppet att han skulle vara vid liv när Jesus kommer tillbaka.
En jämförelse av skriftställen som rör den andra ankomsten visar att vissa talar om en synlig händelse som ses av hela mänskligheten och involverar domen av syndare. Andra beskriver en ankomst som bara är känd för troende och resulterar i deras befrielse från jorden.
Den senare kallas bland evangelikaler för Rapture (Uppryckandet). Detta ord finns inte i den engelska bibeln, men har använts så mycket att en av definitionerna av "rapture" i Webster's Third New International Dictionary Unabridged är: "Kristi upplyftande av Hans sanna kyrka och dess medlemmar till en sfär ovanför jorden där hela församlingen kommer att njuta av himmelsk salighet med sin Herre." Ordet "raptured" skulle mycket väl kunna användas för att översätta uttrycket "caught up" i 1 Tessalonikerna 4:17. Jesus sa att Hans ankomst kommer att resultera i att en individ tas bort från en plats medan en annan lämnas kvar. Detta indikerar en plötslig borttagning av troende från jorden medan otroende lämnas kvar för att möta vedermödorna (Matteus 24:36-42).
Jesus talade om Sin återkomst som en tid när jordens nationer ska sörja när de ser Honom (Matteus 24:30). Aposteln Paulus talade om Herrens återkomst som en tid av dom och vrede över de ogudaktiga (2 Tessalonikerna 1:7-10).
I 1 Tessalonikerna 4:13-18 övervägde han en annan aspekt av den andra ankomsten. Denna korta passage är den mest direkta och tydliga undervisningen om Uppryckandet i Nya testamentet. Den talar bara om troende, levande och döda. Inget sägs om de ogudaktiga ser Kristus vid den här tiden. Paulus beskrev Jesus som kommer i luften, men inget sägs om att Hans fötter rör vid jorden, som vi blir informerade om kommer att ske vid Hans återkomst (Sakarja 14:4). Det är det ögonblicket när 1 Johannes 3:2 kommer att uppfyllas, och vi ska vara som Honom.
Samma grekiska ord som används i 1 Tessalonikerna 4:17 för "caught up" används i Apostlagärningarna 8:39 för att beskriva Filips "caught away" efter att ha döpt den etiopiska. Den senare versen säger att Herrens Ande fångade bort Filip - och identifierar källan till kraften som kommer att ta bort troende från jorden vid Uppryckandet.
I 2 Tessalonikerna 2:1 kallade Paulus Uppryckandet "vår församling till Honom." Det grekiska ordet för "församling" är samma som det som används för "samlas" i Hebreerbrevet 10:25 och hänvisar till de kristnas sammankomst för tillbedjan. Det är en bild av de heliga som samlas runt Kristus vid Hans ankomst för dem.
Det övernaturliga borttagandet av gudfruktiga individer från jorden är inte okänt i Skriften. Den framstående händelsen i Henoks liv var hans mirakulösa försvinnande från jorden efter år av vandring med Gud (1 Mosebok 5:21-24). Författaren till Hebreerbrevet kallade denna upplevelse en översättning, att passera döden (Hebreerbrevet 11:5).
Även om vissa aspekter av Eliahs översättning skiljde sig från Henoks, involverade den också det plötsliga borttagandet av en troende från världen utan att uppleva döden (2 Kungaboken 2:1-13).
1 Korinthierna 15:51-54 behandlar samma händelse som 1 Tessalonikerna 4:13-18. Här talade Paulus också om förändringarna som kommer att äga rum både i levande och döda troende vid Uppryckandet. Han kallade detta ett mysterium (1 Korinthierna 15:51), en sanning som tidigare inte hade avslöjats men gjorts känd för honom av den Helige Ande.
I Filipperbrevet 3:21 kopplade Paulus Herrens ankomst till tiden när "vår saliga kropp" kommer att förvandlas - en annan hänvisning till Uppryckandet.
Passager som gäller Uppryckandet beskriver Herrens ankomst för Hans folk. Passager som hänvisar till Kristi uppenbarelse beskriver Herrens ankomst med Hans heliga. Kolosserbrevet 3:4 talar om troende som framträder med Kristus vid Hans ankomst. Judas 14 ser också Herrens återkomst med Hans folk för att verkställa domen som hänvisas till i många andra passager som rör Hans offentliga uppenbarelse.
Eftersom Skriften inte motsäger sig själv verkar det rimligt att dra slutsatsen att passager som beskriver Kristi ankomst för de heliga och med de heliga indikerar två faser av Hans ankomst. Vi tror att det är skriftligt korrekt att anta att perioden mellan de två är tiden när världen kommer att uppleva den stora vedermödan, med Antikrists regering och utgjutelsen av Guds vrede över de ogudaktiga (Daniel 12:1, 2, 10-13; Matteus 24:15-31; 2 Tessalonikerna 2:1-12).
Även om Guds folk kan utstå svåra prövningar innan Herren kommer, kommer Kyrkan att ryckas bort innan den period som kallas den stora vedermödan.
I 2 Tessalonikerna 2 indikerade Paulus att vissa saker måste ske innan Herrens dag (som den stora vedermödan är en del av) kan börja. En individ kallad syndens man (Antikrist) kommer att framträda. Ondskans mysterium har varit verksamt sedan Paulus tid men hålls tillbaka av Andens kraft som arbetar genom den sanna Kyrkan. Endast när Kyrkan tas bort från jorden genom Uppryckandet kan den här mannen träda fram offentligt.
I 1 Tessalonikerna 5, efter passagen om Uppryckandet i kapitel 4, undervisade Paulus om Herrens dag. Han varnade för den förstörelse den kommer att medföra för de ogudaktiga (vers 2, 3). Han var snabb att försäkra kristna att de som förblir i Kristus inte kommer att överrumplas av den (vers 4).
Fortfarande talar Paulus om Herrens dag: "Ty Gud har inte bestämt oss till vrede, utan till att få frälsning genom vår Herre Jesus Kristus" (vers 9). Det verkar klart att han menade räddningen av troende från domen av Herrens dag, inklusive den stora vedermödan.
Kristna uppmanas upprepade gånger i Nya testamentet att vara vaksamma för Herrens ankomst. De undervisas aldrig att vara vaksamma för den stora vedermödan eller framträdandet av Antikrist. Att förvänta sig att sådana saker måste hända innan Uppryckandet förstör undervisningen om omedelbarhet som Nya testamentet är fyllt av.
Troende uppmanas att vänta "på Hans Son från himlen", inte den stora vedermödan (1 Tessalonikerna 1:10). När tecknen på tidsålderns slut är tydliga, bör de titta upp och lyfta sina huvuden i förväntan på deras förlossning, inte den stora vedermödan (Lukas 21:28).
Tecknen på Herrens ankomst kommer att uppfyllas innan Hans offentliga framträdande, men de behöver inte uppfyllas innan Uppryckandet. All undervisning om att vissa händelser måste inträffa innan Uppryckandet står i strid med doktrinen om omedelbarhet.
Det är i överensstämmelse med Guds sätt att hantera sitt folk i Gamla testamentet att tro att Kyrkan kommer att tas bort från världen innan den stora vedermödan. Gud sände inte Floden förrän Noah och hans familj var trygga i arken. Han förstörde inte Sodom förrän Lot blev borttagen.
Skriftens tyngd stöder ett pre-vedermödan Uppryckande. Varje ställe där undervisning om den andra ankomsten förekommer i Nya testamentet understryker omedelbarheten. Att insätta andra händelser före Uppryckandet förvränger en sådan undervisning.
Medan kristna ser fram emot Herrens ankomst är det bra att påminna sig om Paulus ord till Titus: "Ty Guds nåd som bringar frälsning har uppenbarats för alla människor och fostrar oss att säga nej till ogudaktighet och världsliga begär, och leva måttfullt, rättfärdigt och gudfruktigt i denna nuvarande värld; medan vi ser fram emot den välsignade hoppet och den härliga uppenbarelsen av den store Guden och vår Frälsare Jesus Kristus; som gav sig själv för oss, för att han skulle friköpa oss från all ondska och renande till sig själv ett eget folk, nitiskt ivrigt efter goda gärningar" (Titus 2:11-14).” Slut citat.
Som det ovanstående redogör för, så har också man i svenska frikyrkor trott tidigare. Under de senaste årtiondena har detta synsätt övergivits i delar av de kristna sammanhangen. Detta är djup olyckligt, vi skiljer alltså ut oss från en majoritet – och det mest olyckliga är att vi inte har en kristenhet i vårt land som väntar Jesus nu – fast Jesus har sagt att han kommer oväntat och att vi skall vaka och vänta. Låt oss inte svika den uppmaningen!
#Uppryckandet #Flammor #Holger Nilsson #Profetiskt
Lars-goran Marklund - 10/12-23 03:33
Jag ber om att slippa "vedemödan " i jordelivet. "(Som en blixt från en klar himmel") blir det det när 💖Jesus Kristus kommer tillbaka. Bibeln talar om att man ska vara vaken när Herren kommer. Det enda som behövs är Tron. Vakna alla kristna.
Bra 💥👍❤️
Idag är det torsdagen den 10 oktober 2024, vecka 41 och klockan är 18:22. Harry och Harriet har namnsdag.
Filipperbrevet 4:13 - Allt förmår jag i honom som ger mig kraft.
Jesus, jag tar nu emot dig och bekänner att du är Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst och har fått evigt liv. Amen.
2024-10-10 13:23
Ber om helande för yrsel och orsakerna till det, kan beror på käkleder, nackkotor. Har varit hos sjukgymnast. Orsaken oklar. Ber om ett snabbt ingripande av Jesus för yrseln och orsakerna.
Fem fel som predikanter ofta gör - Dr Ray Baker
Be för fred i Israel och Mellanöstern
Unika videor & bilder: Målle Lindbergs 95-årsfest i Nässjö Missionskyrka
Himlens stjärnor föll ner till jorden - Irans missilregn över Israel
Den högste Herden är förebilden – till att luta sig mot
Stor sorg i landet - 30 år efter Estonia
30 år sedan - Vad var det som hände när M/S Estonia gick under?
Lars-goran Marklund - 09/10-24 20:57
Bibeln är sanningen, ej historia.
Det är ❤️Guds ord.
Man ska lyda (Han som är)💖Jesus.
Lämna sitt syndiga liv och bli frälst till Herren. Evigheten väntar de som Tror. Läs bibeln och bli vis.
Bra❤️❤️❤️
Skrevs i Är Första Moseboken historia?